Dnes (4.3.2008) po 10:00 zverejnil Štatistický úrad SR, že priemerná mesačná mzda za rok 2007 bola 20146 Sk. Dôsledkom je ďalšie zvýšenie odvodov na sociálne poistenie pre ľudí s vyšším príjmom a to od 1.7.2008.
Najvyšší možný vymeriavací základ poistného na starobné poistenie, invalidné poistenie, poistenie v nezamestnanosti a do rezervného fondu solidarity je daný ako štvornásobok priemernej mzdy. Znamená to, že od 1.7.2008 sa najvyšší možný vymeriavací základ na uvedené fondy Sociálnej poisťovne zvyšuje z doterajších 75044 Sk na 80584 Sk.
Pripomeňme si, že ešte do 31.12.2007 bol pritom najvyšší možný vymeriavací základ na uvedené fondy daný ako trojnásobok priemernej mzdy a bola to suma 56283 Sk.
Pripomeňme si ďalej, že podľa súčasne platného zákona o sociálnom poistení sa pri výpočte dôchodku z prvého piliera zohľadnia len odvody na starobné poistenie, vypočítané z trojnásobku aktuálnej priemernej mzdy. Občan, ktorý bude každý mesiac platiť odvody z nového maximálneho základu, čiže zo základu 80584 Sk, bude mať dôchodok z prvého piliera vypočítaný, akokeby odvody platil len zo základu približne 65000 Sk.
Nemôžem si odpustiť poznámku, že ak nič iné, toto je dostatočný impulz pre vysoko zarábajúcich zamestnancov, aby vstúpili do druhého piliera bez ohľadu na svoj vek. Ak by totiž aj nesplnili podmienky požadovanej doby sporenia v druhom pilieri (aktuálne je to doba 15 rokov), zanechajú svoje odvody v podobe dedičstva potomkom - aspoň podľa súčasného zákona... (čo sa mimochodom MPSVaR chystá vo "veľkej novele" zmeniť...ale o tom potom).
Pre úplnosť treba dodať, že najvyšší možný vymeriavací základ poistného na nemocenské poistenie a garančné poistenie sa od 1.7.2008 zvyšuje z doterajších 28142 Sk na 30219 Sk.
Najvyšší možný vymeriavací základ pri výpočte preddavkov na zdravotné poistenie sa zvyšuje až od 1.1.2009 a to na sumu 60438 Sk.
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára