13 apríla 2008

Ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie za rok 2007

V týždni po 14.4.2008 by mala byť v Zbierke zverejnená novela vyhlášky MZ SR o ročnom zúčtovaní poistného.

Povinnosť vykonať ročné zúčtovanie poistného majú státisíce poistencov a ich zamestnávatelia. Pre ich lepšiu orientáciu v komplikovanom procese zúčtovania poistného možno pomôže nasledujúci príspevok.

Koho sa týka povinnosť vykonať ročné zúčtovanie

1. Ročné zúčtovanie musí vykonať každý poistenec, ktorý bol v roku 2007 čo len jeden deň SZČO. Nezáleží pritom, aký dosahoval príjem, nezáleží na tom, či mal zisk alebo či bol v strate.

2. Ročné zúčtovanie musí vykonať zamestnanec, ktorý mal v roku 2007 tzv. kolísavý príjem. Takto sa označuje stav, kedy aspoň v jednom mesiaci aspoň v jednom zamestnaní dosiahol započítateľný príjem nad 51822 Sk a súčasne aspoň v jednom mesiaci aspoň v jednom zamestnaní dosiahol príjem pod 51822 Sk alebo v nejakom mesiaci roka 2007 žiaden príjem nemal.

3. Ročné zúčtovanie musí vykonať zamestnanec, ktorý počas roka 2007 nebol SZČO ale v čase, kedy bol zamestnancom, dosiahol príjem zdanený podľa § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, s výnimkou tzv. vyňatých príjmov. Typickým príkladom je zamestnanec, ktorý mal príjem z autorských honorárov, ktorý uviedol v daňovom priznaní alebo zamestanec, ktorý ako člen pozemkového spoločenstva bez právnej subjektivity mal podiel na príjmoch tohto spoločenstva.

4. Ročné zúčtovanie musí vykonať samoplatiteľ (dobrovoľne nezamestnaný), ktorý v čase, kedy bol v roku 2007 samoplatiteľom, dosiahol príjem zdanený podľa § 5 alebo 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, s výnimkou tzv. vyňatých príjmov a tento príjem bol v úhrne vyšší ako úhrn minimálnych základov samoplatiteľa. Minimálny základ samoplatiteľa bola počas roka 2007 suma 4936 Sk za jeden celý kalendárny mesiac, čiže suma 59232 Sk pre poistenca, ktorý bol samoplatiteľom celý rok.

5. Ročné zúčtovanie musí vykonať poistenec štátu (študent, dôchodca, poistenec starajúci sa o dieťa vo veku do 6 rokov atď.), ktorý v čase, kedy bol v roku 2007 poistencom štátu, dosiahol príjem zdanený podľa § 5 alebo 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, s výnimkou tzv. vyňatých príjmov a tento príjem bol v úhrne vyšší ako úhrn minimálnych základov samoplatiteľa. Čo je suma 4936 Sk za jeden celý kalendárny mesiac, čiže suma 59232 Sk pre poistenca, ktorý patril do kategórie poistencov štátu celý rok.

Termíny

  • Do 15. mája 2008 zamestnávateľ vydáva zamestnancom, ktorí o to požiadajú, doklad o príjmoch a zaplatených preddavkoch. Ak zamestnanec požiada zamestnávateľa o doklad o príjmoch a zaplatených preddavkoch po 15. máji 2008, zamestnávateľ je povinný mu doklad vydať do 15 kalendárnych dní od doručenia žiadosti.
  • Do 31. mája 2008 môže zamestnanec požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania, ak spĺňa v zákone uvedené podmienky.
  • Do 30. júna 2008 sa musí vykonať ročné zúčtovanie a doručiť do zdravotnej poisťovne.
  • Do 2. septembra 2008 musí poistenec alebo zamestnávateľ, ktorý vykonal ročné zúčtovanie za zamestnanca, oznámiť ostatným platiteľom – zamestnávateľom alebo samotnému zamestnancovi - ich preplatok alebo nedoplatok, ak je vyšší ako 100 Sk.
  • Do 30. septembra 2008 zasiela zamestnávateľ výkaz - Oznámenie zamestnávateľa zdravotnej poisťovni o výslednom preplatku alebo nedoplatku - do jednotlivých zdravotných poisťovní.
  • Do 31. októbra 2008 sa musia uhradiť preplatky alebo nedoplatky na poistnom. Na preplatok alebo nedoplatok nižší ako 100 Sk sa neprihliada, takýto preplatok alebo nedoplatok sa neuhrádza.

Tlačivá

Na vykonanie ročného zúčtovania je k dispozícií 5 typov tlačív, sú označené písmenami A, B, C, S a X.

Tlačivo typu X je univerzálne a de facto ho môže na vykonanie ročného zúčtovania použiť každý poistenec. Pretože ročné zúčtovanie môže byť veľmi komplikované v prípadoch, kedy poistenec vykonával viacero činností, nedosahoval aspoň minimálny základ alebo naopak dosiahol vymeriavací základ vyšší ako maximum (621864 Sk) alebo v prípadoch, ak sa u neho z dôvodu invalidity počas roka znížila sadzba na polovicu, je tlačivo typu X zložité a jeho vyplnenie bez použitia špeciálneho SW je temer nemožné.

Nie každý poistenec bude mať ročné zúčtovanie zložité. Drvivá väčšina poistencov môže použiť jednoduchšie typy tlačív.

Tlačivo typu A je jednoduché tlačivo, ktoré môže použiť poistenec, ktorý bol počas roka 2007 platiteľom poisteného len ako zamestnanec a mal len jediné zamestnanie.

Tlačivo typu B je tlačivo určené poistencom, ktorí boli počas roka 2007 platiteľmi poistného len ako SZČO (nemali žiadne zamestnanie, neboli samoplatitelia - dobrovoľne nezamestnaní).

Tlačivo typu C je určené samoplatiteľom - dobrovoľne nezamestnaným. Tento typ použijú aj poistenci štátu, ktorí počas roka 2007 neboli zamestnancami a neboli SZČO a dosiahli príjem zdanený podľa § 5 alebo 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, s výnimkou tzv. vyňatých príjmov, v úhrne vyšší ako úhrn minimálnych základov samoplatiteľa (59232 Sk za celý rok 2007).

Tlačivo typu S je už komplikovanejšie tlačivo, ktoré musí použiť poistenec, ktorý bol počas roka 2007 platiteľom poistného z viacerých dôvodov. Napríklad mal dve alebo viac zamestnaní alebo mal zamestnanie a bol aj SZČO alebo mal zamestnanie a časť roka bol aj samoplatiteľ - dobrovoľne nezamestnaný alebo bol časť roka SZČO a časť roka bol aj samoplatiteľ - dobrovoľne nezamestnaný atď. Tento typ tlačiva je však stále omnoho jednoduchší ako typ X. Aby poistenec mohol použiť tlačivo typ S a nie typ X, musí splniť dve podmienky:

  • Jeho vymeriavací základ v úhrne zo všetkých činností je najmenej 91200 Sk,
  • počas roka 2007 u neho nedošlo k zmene sadzby - nestal sa počas roka 2007 invalidom.

Žiadne komentáre: